راهنمای نظافت استخر و بهترین زمان مناسب نظافت استخر

راهنمای نظافت استخر

شناکردن هم فاله و هم تماشا! چون این فعالیت هم یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات آبی و هم از بهترین ورزش‌های هوازی است. انجام این ورزش به‌همراه خانواده یا دوستان بسیار  سرگرم‌کننده و مفرح است. امروزه خرید استخر آماده و استفاده از آن در بسیاری از مجتمع‌های مسکونی رایج شده است. هرچند داشتن‌ آن می‌تواند فوق‌العاده باشد، اما یک استخر پر از جلبک و لجن هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. تمیزکردن استخر برای سلامت افراد بسیار ‌ ضروری و مهم است.

استخرهای شنا چه عمومی باشند و چه خصوصی، نیاز دارند که به‌طور منظم تمیز شوند تا از آلودگی‌های باکتریایی، رشد جلبک‌ها، کثیفی‌ها، مواد شیمیایی اضافی و موارد دیگر کاملا پاک باشند. در ادامه راه‌حل‌هایی را برای نظافت استخر بیان می‌کنیم، بنابراین اگر قصد شستشوی استخر خود را دارید، به‌هیچ‌عنوان ادامه مطلب را از دست ندهید.

هر چند وقت یک‌بار استخر را تمیز کنیم؟

به‌طور‌کلی بهتر است هر‌هفته استخر خود را تمیز کنید. البته که انجام این کار با‌ توجه به مقدار کثیفی و تعداد دفعاتی که از استخر استفاده می‌کنید، متغیر است. برای مثال، زمانی که جلبک‌ها را در استخر مشاهده می‌کنید، باید فوراً آن‌ها را تمیز کنید.

نظافت استخر دو جنبه دارد؛ یا باید خودتان دست‌به‌کار شوید و آن را انجام دهید و یا باید این کار را به یک فرد متخصص بسپارید. هر دو مورد بسیار ‌مهم هستند و باید در‌هر‌صورت جدی گرفته شود. در ادامه به نکات مهمی که در این زمینه باید رعایت کنید اشاره می‌کنیم:

  • هر روز سطح استخر را تمیز کنید. این کار شامل تمیزکردن توری، زباله‌ها، برگ‌ها و دیگر‌ موارد است.
  • نظافت هفتگی استخر مانند تمیزکردن کاشی‌ها، جلبک‌ها و دیگر مواردی که به کف و دیوارهای استخر چسبیده‌اند را جدی بگیرید. ممکن است کمی وقت‌گیر باشد و بهتر است که در تعطیلات آخر هفته این کار را انجام دهید.
  • یک کیت تست PH تهیه و آب استخر را آزمایش کنید.
  • برای تمیزکردن ذرات و آلودگی‌هایی که قابلیت پالایی ندارند، حتما از جارو استخری استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که موتور استخر حداقل به‌‌مدت ۱۰ ساعت در روز برای بهبود گردش آب کار می‌کند.
  • هر دو یا سه ماه، از یک فرد متخصص برای نظافت استخر کمک بگیرید.
زمان مناسب برای تمیزکردن استخر

زمان مناسب برای تمیزکردن استخر

بهتر است هر روز مراقب تمیز‌بودن استخر خود باشید. اگر می‌خواهید یک استخر تمیز داشته باشید که هر بار از دیدن آن لذت ببرید، پس تا آخر هفته منتظر نمانید. تقسیم روند کار به کارهای کوچک‌تر روزانه، به شما کمک می‌کند تا در تعطیلات آخر هفته مجبور به انجام کارهای زیادی نشوید. انجام نظافت را در روزهای بارانی و یا در هنگام وزش شدید باد انجام ندهید. انجام اقدامات درست در هر زمان از سال برای داشتن یک استخر تمیز بسیار  مهم است. در ادامه کارهایی که باید در زمان‌ها و فصل‌های مختلف انجام دهید تا یک استخر تمیز و سالم داشته باشید را توضیح می‌دهیم.

بهترین زمان برای نظافت زمستانی

اگر در منطقی با آب‌و‌هوای بسیار ‌سرد زندگی می‌کنید احتمالاً استخر خود را برای زمستان به‌طور‌کلی می‌بندید.

  • PH آب استخر را حدود یک هفته قبل از بستن آن تست کنید‌.
  • تمام نردبان‌ها و تخته‌های غواصی را تمیز و سپس جمع کنید.
  • دیوارهای داخلی استخر را با یک برس تمیز کنید.
  • سطح استخر را از هرگونه اجسام شناور و زباله پاک کنید.
  • کفگیر را تمیز کنید و سطح آب استخر را کاهش دهید، به‌طوری‌که چند سانتی‌متر پایین‌تر از کفگیر باشد.
  • از یک روکش استخری استفاده کنید. این روکش‌ها در برابر نور خورشید بادوام هستند و مانع ورود زباله‌ها به استخر تا فصل بهار می‌شوند.

بهترین زمان نظافت بهاری

به‌ احتمال زیاد زباله‌ها در بالای روکش استخری در فصل زمستان جمع شده‌اند.

  • قبل از اینکه روکش را بردارید، سطح آن را با جارو تمیز کنید.
  • بعد از برداشتن روکش، آن را در یک جای خشک نگهداری کنید.
  • پمپ استخر را بررسی و سپس دوباره وصل کنید.
  • دیوارهای داخلی را تمیز کنید.
  • از یک توری کفگیر برای تمیزکردن سطح استخر استفاده کنید.
  • سطح آب را از دهانه کفگیر بالاتر ببرید.
  • با شروع بهار مراقب گلبرگ‌ها باشید.
  • کوتاه نگه‌داشتن گیاهان به کاهش زباله‌های استخر کمک زیادی می‌کند.

بهترین زمان نظافت تابستانی

از تمیزکاری‌های روزانه خود در این فصل به‌هیچ‌عنوان غافل نشوید.

  • هرچند روز یک‌بار تمیزکاری سطح را انجام دهید.
  • کناره‌های استخر را به‌خوبی تمیز کنید.
  • تمیزکاری‌ سبدهای صافی را به‌صورت هفتگی انجام دهید.
  • از جارو برای تمیز‌کردن کامل استخر استفاده کنید.
  • از یک جلبک‌کش با‌کیفیت بالا به‌طور‌منظم استفاده کنید.
  • در طول تابستان که استفاده از استخر زیاد است، سیستم گردش آب را با‌دقت مورد‌بررسی قرار دهید.

بهترین زمان نظافت پاییزی

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شما در فصل پاییز، برگ‌هایی است که کار نظافت استخر را سخت‌تر می‌کنند.

  • قبل از مسدود‌شدن کفگیر و پمپ توسط برگ‌ها، استخر را تمیز کنید.
  • اجازه ندهید که برگ‌ها در کف استخر باقی بمانند، زیرا ممکن است باعث لک آن شوند.
  • سبدهای صافی را به‌طور منظم تمیز کنید.
  • روکش استخری خود را برای استفاده در زمستان مورد‌بررسی قرار دهید.
مواد مورد‌نیاز برای نظافت استخر

مواد مورد‌نیاز برای نظافت استخر

برای تمیزکردن کامل و صحیح استخر نیاز به مواد مختلفی دارید که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

میله تلسکوپی

داشتن این میله برای تمیزکاری بسیار ضروری است. با کمک آن می‌توانید برگ‌ها و هرگونه زباله را از کل سطح آب جمع کنید. همچنین از آن‌ها می‌توان برای جاروکشی هم استفاده کرد. مهم نیست که چقدر برای خرید این وسیله هزینه می‌کنید، زیرا یکی مهم‌ترین و پرکاربردترین ابزارها برای نظافت است.

توری کفگیر

قبل از اینکه استخر را با جارو تمیز کنید، نیاز به یک توری کفگیر دارید تا تمام زباله‌های شناور بالای استخر را جمع‌آوری کنید. دو نوع کفگیر استخری وجود دارد که شما برای نظافت به آن‌ها نیاز دارید. یک نوع از آن برای تمیزکردن سریع سطح و جمع‌کردن مقدار کمی زباله استفاده می‌شود. نوع‌ دیگر برای کارهای سنگین‌تر کاربرد دارد و به شما این امکان را می‌دهد تا زباله‌های بیشتری را جمع‌آوری کنید. آنچه که مهم است، خرید یک توری کفگیر ساخته‌شده از ترکیب پلیمری است تا دوام زیادی داشته باشد.

سرشلنگ جارو استخری

بعد از خرید جارو، نیاز به یک سرشلنگ مناسب دارید تا استخر را بتوانید به‌طور کامل و موثر تمیز کنید.

برس استخر

هنگام نظافت استخر یکی از مهم‌ترین وسایل مورد‌‌نیاز، برس استخر است. استخر کثیف می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف در افراد شود. برای جلوگیری از این بیماری‌ها،  به مجموعه‌ای از برس‌ها در اندازه‌های مختلف نیاز دارید تا بتوانید مکان‌های غیر‌قابل‌دسترس، جلبک‌ها و کثیفی‌های روی سطح و کف استخر را کامل تمیز کنید. هنگام خرید برس به‌دنبال برس‌های شستشوی استیل ضدزنگ باشید تا در برابر مواد شیمیایی دوام داشته باشند.

اسید موریاتیک برای تمیزکردن فیلتر

فیلترهای استخر بسیار ‌مهم هستند و نیاز به سرویس دارند تا شنا‌کردن در آب لذت‌بخش باشد. فیلتر، کثیفی‌ها، زباله‌ها و سایر ذرات را از آب می‌گیرد. پس از استفاده مداوم، فیلتر‌ها اگر به‌خوبی تمیز نشوند، ممکن است خراب شوند، بنابراین لازم است هر ماه آن‌ها را تمیز کنید. برای انجام این کار نیاز به یک اسید قوی مانند اسید‌موریاتیک دارید که معمولا به نام اسید‌کلریدریک شناخته می‌شود. این اسید بهترین گزینه برای تمیزکردن جلبک‌ها، آهن، کلسیم و یا سایر مواد معدنی از فیلتر است.

کیت‌های تست آب برای نظافت استخر

هنگامی که استخر شما مشکلاتی همچون رشد جلبک باوجود تمیزکردن‌های مداوم دارد، باید ابتدا بفهمید مشکل از کجا است تا راه‌حل مناسب را اجرا کنید. برای این کار نیاز به کیت‌های تست آب دارید تا یک گزارش دقیق را به شما ارائه دهند. این آزمایش‌ها ممکن است زمان‌بر باشند، اما در نهایت مشکل را به شما نشان خواهند داد و به‌عنوان یکی از تجهیزات مهم برای سرویس استخر شناخته می‌شوند.

کلر برای نظافت استخر

برای تمیز نگه‌داشتن استخر، نیاز به مواد شیمیایی دارید و کلر به‌عنوان یک ضدعفونی‌‌کننده‌ موثر در تمیزکردن آب از رشد جلبک‌ها جلوگیری می‌کند. افزودن کلر به استخر، آب را به دو مولکول اسید‌هیپوکلروس و یون‌هیپوکلریت تبدیل می‌کند که هر دوی آن‌ها به دیواره سلولی میکروارگانیسم‌ها حمله و آن‌ها را تجزیه می‌کنند و باعث کشتن آن‌ها می‌شوند. فواید کلر بسیار ‌زیاد است، بنابراین هنگام خرید وسایل برای نظافت استخر آن را در اولویت قرار دهید.

جلبک‌کش

یک ماده شیمیایی عالی به‌نام جلبک‌کش برای از‌بین‌بردن جلبک‌ها وجود دارد که از رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند. کارکرد این ماده به این صورت است فتوسنتز را متوقف می‌کند و باعث انفجار دیواره سلولی جلبک می‌شود. این ماده شیمیایی برای شستشوی استخر بسیار ‌ضروری است و نیاز به کار خاصی ندارد و استفاده از آن بسیار ‌راحت است.

مراحل تمیز‌کردن استخر

مراحل تمیز‌کردن استخر

در ادامه، مراحل نظافت استخر را گام‌به‌گام توضیح می‌دهیم تا در هنگام انجام این کار دچار مشکل نشوید.

مطمئن شوید که لوازم ضروری را دارید

قبل از شروع کار باید از داشتن لوازم ضروری مطمئن شوید. وسایلی مانند میله تلسکوپی، جلبک‌کش، کلر، کیت‌های تست آب، برس استخر و جارو از مهم‌ترین ابزارهایی هستند که باید آن‌ها را تهیه کنید.

سطح استخر را به کمک توری کفگیر تمیز کنید

اولین قدم برای نظافت استخر، تمیزکردن سطح آن با توری کفگیر است. این کار را باید به‌طور روزانه انجام دهید تا سطح استخر عاری از هرگونه آلودگی باشد. توری را به میله تلسکوپی متصل کنید و تمام زباله‌ها و شاخ‌و‌برگ‌ها را که معمولا در استخرهای رو باز می‌افتند را بردارید.

دیوارهای استخر و نردبان را با برس تمیز کنید

بعد از جمع‌کردن زباله‌های سطح استخر، باید دیواره، پله‌ها و یا نردبان آن را برس بکشید. این کار را باید به‌صورت هفتگی انجام دهید. برس استخر را به میله تلسکوپی وصل کنید و بر روی نواحی بکشید. مناطقی که گردش ضعیف آب در آن‌ها جریان دارد مانند پله‌ها، نیاز به تمیز‌کاری بیشتری دارند.

کف استخر را جارو بکشید

به همان روشی که فرش را جارو می‌کشید،  جارو را در کف استخر حرکت دهید تا تمام زباله‌ها را جمع کند. در مناطقی که کثیف‌تر هستند جارو را بیشتر نگه دارید. این کار را باید هفته‌ای حداقل یک بار انجام دهید. تعداد زیادی زباله و باکتری در کف استخر وجود دارند و تمیزکردن آن‌ها به بهبود رنگ استخر شما کمک خواهد کرد.

PH آب را تست کنید

مواد شیمیایی موجود در آب استخر، به تمیز‌بودن آن کمک می‌کنند، بنابراین لازم است تا مقدار آن‌ها را اندازه بگیرید. این کار را حداقل سه بار در هفته انجام دهید تا مطمئن شوید که استفاده از استخر ایمن است.

فیلتر استخر را بررسی کنید

باید فیلتر استخر را بدون هیچ زباله و کثیفی نگه دارید. در این مرحله باید فیلتر را حتماً تمیز کنید.

قرص‌های کلر ضد‌عفونی‌کننده را اضافه کنید

این قرص‌ها در آب حل می‌شوند و با آزادکردن کلر به از‌بین‌بردن باکتری‌های موجود در استخر کمک می‌کنند.

از شوک استخر استفاده کنید

شوک استخر نوعی پاک‌کننده است که باکتری‌های آزاد‌شده توسط موادی مانند مو، ادرار و عرق را هدف قرار می‌دهد و آلودگی آن‌ها را از بین می‌برد.

روش‌های نظافت و شستشوی استخر

روش‌های متفاوتی با‌توجه‌ به میزان کثیفی و موارد گوناگون دیگر برای شستشوی استخر وجود دارد. در قسمت قبلی، روش‌های متداول شستن استخر را بیان کردیم و در این قسمت موارد مختلف دیگر را توضیح می‌دهیم.

چگونه استخر را بدون داشتن جارو تمیز کنیم؟

درحالی‌که جارو مهم‌ترین ابزار در فرآیند شستشو به حساب می‌آید، اما اگر جارو ندارید باز هم می‌توانید استخر خود را تمیز کنید. برای انجام این کار به‌طور‌ مرتب آب را به کمک فیلتر روشن هم بزنید. با هم‌زدن آب، تمام گرد‌و‌غبار و زباله‌هایی که در کف استخر وجود دارند در آب معلق می‌شوند و فیلتر آن‌ها را تمیز خواهد کرد. علاوه‌بر این کار، باید مراقب حفظ PH آب هم باشید.

نحوه شستن استخر بسیار ‌کثیف

اگر استخر شما بسیار ‌کثیف است برای تمیزکردن آن نیاز به تلاش بیشتری دارید که مراحل آن را بیان می‌کنیم:

  • زباله‌ها را با یک توری کفگیر بردارید.
  • مواد شیمیایی را تنظیم کنید.
  • به فیلتر استخر اجازه دهید ۲۴ ساعت کار کند.
  • کف و دیواره استخر را تمیز کنید.

بهترین روش شستشوی استخر باغ کدام است؟

اگر در باغتان استخر دارید، باید به‌طور مداوم از آن نگهداری کنید تا مطمئن شوید آب استخر سالم و تمیز است. روش شستشوی استخر باغ مانند روش‌هایی است که در قسمت‌های بالا گفتیم. آنچه‌ که اهمیت دارد رعایت چند نکته بسیار ‌مهم است که در این بخش آن را توضیح می‌دهیم.

  • PH استخر را همیشه اندازه‌گیری کنید.
  • به محل قرار‌دادن استخر خوب فکر کنید.
  • هنگامی که از استخر باغ استفاده نمی‌کنید، آن را بپوشانید.
  • فقط از آب لوله‌کشی برای پر‌کردن استخر استفاده کنید.
  • مراقب میزان استفاده قرص‌های کلر در هنگام شستشو باشید.
  • از پمپ استخر حتما استفاده کنید.
  • مراقب جلبک‌های مرده و مانده در استخر باشید و آن‌ها را به‌خوبی تمیز کنید.

سخن پایانی

بهتر است هر هفته استخر خود را تمیز کنید و نکاتی که مختص فصل‌های مختلف سال هستند را رعایت کنید تا کمتر دچار مشکل شوید. برای انجام شستشو به موادی مانند میله تلسکوپی، توری کفگیر، سرشلنگ جارو استخری، برس، کیت‌های تست آب و جلبک‌کش نیاز دارید که داشتن این موارد برای انجام صحیح و دقیق مراحل شستشو ضروری است. هنگام نظافت سعی کنید مراحل را با‌دقت انجام دهید تا همیشه یک استخر سالم و تمیز داشته باشید.