نکات کلیدی نگهداری استخر روباز در باغ

نگهداری استخر روباز در باغ

هرچند داشتن یک استخر در باغ بسیار جذاب است، اما باید دردسرهای نگهداری از آن را هم درنظر بگیرید. نظافت و تمیز نگه‌داشتن دیواره‌ها، آب و قسمت‌های مختلف مثل راه‌پله و سکو، فاکتورهای اساسی نگهداری از استخر در محیط‌های روباز  هستند.  با توجه به اینکه باغ یک محیط خارجی است و ریزگردهای هوا، گردوخاک، گیاهان و حشرات می‌توانند استخر روبازی که در آن ساخته می‌شود را آلوده کنند، نظافت و نگهداری استخر روباز در باغ بسیار ضروری است. 

به‌همین‌دلیل، اعمال این دستورالعمل‌ها می‌تواند از بروز بیماری‌های پوستی و مشکلات مربوط به سلامت در افرادی که از این استخرها استفاده می‌کنند، جلوگیری کند. با مطالعه این راهنما شما می‌توانید استخری پاکیزه و سالن در باغ خود داشته باشید و مکانی باطراوت برای شنا و تفریح خانواده و دوستانتان فراهم کنید. نیروهای خدماتی و سرایداران باغ‌های مسکونی و تفریحی نیز می‌توانند از این راهنما برای بهبود کیفیت کار خود در نگهداری استخر استفاده کنند. پس اگر جزو هر یک از این دسته‌ها هستید، تا انتها ما را همراهی کنید.

اهمیت نگهداری استخر روباز در باغ

اهمیت نگهداری استخر روباز در باغ

استخر روباز، مکانی فوق‌العاده برای تفریح شما و خانواده‌تان در اوقات فراغت است. اما اگر می‌خواهید از استخر خود به بهترین نحو استفاده کنید و طول عمر آن را افزایش دهید، نگهداری منظم از آن بسیار مهم است. ما در این راهنما، همه چیز از نظافت روتین و آزمایش آب گرفته تا درمان‌های شیمیایی و سرویس‌دهی به ماشین‌آلات استخر را پوشش داده‌ایم.

سرویس استخر

برای سرویس‌دهی مناسب استخر روباز در باغ، شما باید برنامه‌ای منظم برای نگهداری آن داشته باشید. این کار شامل کارهای هفتگی روتینی است که باید در هنگام استفاده از استخر و همچنین سرویس‌دهی به ماشین‌آلات و تجهیزات آن انجام دهید.

تمیزکاری هفتگی

نگهداری مناسب هفتگی برای افزایش طول عمر و پاکیزگی استخر بسیار مهم است. انجام کارهای کوچک و ساده، می‌تواند از پرداخت مبالغ هنگفت برای تعمیرات پیشگیری کند. بهتر است نگهداری استخر به‌صورت منظم و در یک روز خاص از هفته صورت بگیرد. کارهایی که باید در این زمینه انجام شوند، عبارت‌اند از:

  • بررسی سطح آب و در صورت لزوم افزایش آن
  • تمیزکردن فیلتر
  • تمیزکردن سبدهای تخلیه آب و دیواره استخر
  • وکیوم‌کردن کف استخر
  • فرچه‌کشیدن دیواره‌های استخر
  • تمیز‌کردن مناطق اطراف تراس استخر
  • بررسی سطح pH و تنظیم تعادل آن در آب
  • بررسی مواد شیمیایی استخر و سفارش هرگونه جایگزین لازم
  • سرویس‌دهی به ماشین‌آلات استخر
اصول برای نگهداری از استخر روباز

مهمترین اصول برای نگهداری از استخر روباز

تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در استخر، در صورت نگهداری استخر روباز در باغ به‌شکل مناسب، عمر بسیار بیشتری خواهند داشت. به‌عنوان مثال، دیگ‌های بخار و پمپ‌های حرارتی طبق دستورالعمل‌های سازنده، معمولاً به‌صورت سالانه باید سرویس‌دهی شوند.

درمان شیمیایی آب از اصول نگهداری استخر روباز در باغ

درمان شیمیایی آب، بخش مهمی از روتین نگهداری استخر روباز در باغ است. این درمان‌ها هم برای اطمینان از پاکیزگی و بی‌خطربودن آب برای شناگران و هم برای سلامت کلی استخر مهم هستند. درمان‌های شیمیایی بسته به آب مورد استفاده در استخر و همچنین متریال مورد استفاده در ساخت آن متفاوت هستند. این بدان معناست که شما بسته به وسعت باغ خود و پوشش گیاهی آن، جنس خاک و نوع رنگ و مصالح مورد استفاده در ساخت استخر، باید از متخصصین لازم مشاوره بگیرید.

متعادل‌کردن pH

نمونه‌گیری از آب و آزمایش pH آن یکی از اصول مهم است. pH مقیاسی برای تعیین اسیدی یا قلیایی بودن آب استخر است. این مقیاس شامل عددی بین 0 تا 14 است که عدد 7، متعادل‌ترین وضعیت آن را نشان می‌دهد. هر چیزی که بالاتر از 7 باشد قلیایی است و هر چیزی کمتر از این عدد اسیدی به حساب می‌آید.

pH ایده‌آل برای آب استخر، چیزی بین 7.0 تا 7.6 است. اگر این عدد پایین‌تر از 7.0 باشد، دیواره‌های استخر و به‌خصوص بخش‌های فلزی آن، به مرور دچار خوردگی می‌شوند و اگر این عدد بالاتر از 7.8 باشد، به‌دلیل وجود نمک‌های کلسیم در آب و کلر بالا، ممکن است برای شناگران مشکل ایجاد شود.

نکات ایمنی در رابطه با مواد شیمیایی موجود در آب

به یاد داشته باشید که مواد شیمیایی استخر، معمولاً خطرناک هستند و در هنگام استفاده از آن‌ها، باید دقت کنید. در اینجا نکاتی در رابطه با کار با این مواد شیمیایی ذکر شده‌اند:

  • مواد شیمیایی باید در یک منطقه خشک و خنک، و در ظروف جداگانه ذخیره شوند.
  • همیشه دستورالعمل‌ها را بخوانید و دنبال کنید.
  • پس از استفاده از این مواد، دستان خود را به‌خوبی بشویید.
  • هنگام استفاده از مواد شیمیایی باید لبلس مناسب بپوشید.
  • مواد شیمیایی نباید قبل از اضافه‌شدن به آب با یکدیگر مخلوط شوند. بسیاری از این مواد در هنگام مخلوط‌شدن با یکدیگر بی‌ثبات هستند و این روند می‌تواند با آزادشدن گازهای مضر، حتی منجر به واکنش‌های انفجاری شود.
  • مواد شیمیایی باید در ظرف مخصوص نگهداری شوند.
  • ظروف خالی را با آب استخر نشویید.
  • ظروف خالی نباید برای استفاده مجدد نگهداری شوند.
  • این مواد باید از دسترس کودکان دور باشند.

درمان‌های شوک برای نگهداری استخر روباز در باغ

درمان‌های شوک از عوامل اساسی در نگهداری از استخر روباز در باغ هستند. این یک روش عالی برای جلوگیری از ایجاد جلبک و باکتری در آب استخر است، چیزی که به‌ویژه در استخرهای روباز اتفاق می‌افتد.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اگر بوی تند کلر در استخر استشمام شود، مواد شیمیایی زیادی در آب استخر وجود دارد و استخر به‌خوبی ضدعفونی شده و پاکیزه است. اما این تصور نادرست است. این اتفاق ناشی از اثرات نامطلوب pH نادرست یا کلرامین‌ها است. وقتی کلر در آب با عرق، چربی و سایر مایعات بدن مخلوط می‌شود، این کلرامین‌ها شکل می‌گیرند که برای خلاص‌شدن از شر آن‌ها، لازم است استخر را با دوز بسیار بالایی از کلر یا ماده شیمیایی دیگر، «شوک درمانی» کنید.

تمیز کردن استخر روباز در باغ

روش‌های تمیز کردن استخر روباز در باغ

یکی دیگر از عناصر مهم نگهداری استخر روباز در باغ، نظافت عمومی آن است. این عمل شامل تمیزکردن و استفاده از جارو استخری برای خلاص‌شدن از شر زباله‌هایی است که ممکن است از باغ وارد آب شوند، چیزهایی مثل برگ، خاک و شاخه‌های درخت. روکش استخری و فیلترهای دریچه آب نیز باید همواره به‌درستی چک شوند.

همچنین هنگام تمیز کردن استخر، فراموش نکنید که مناطق مشکل‌دار احتمالی مانند پله‌ها، نردبان‌ها و تخته‌های شیرجه را بررسی کنید.

تمیزکردن سطح آب

هر زمان که متوجه وجود آلودگی یا اجسام خارجی در سطح آب استخر شدید، باید سطح آن را با توری فیلتر کنید و در اسرع وقت به تمیز کردن و تعویض آب استخر بپردازید. در حالت ایده‌آل، شما باید این کار را هر بار قبل از استفاده از استخر انجام دهید.

وکیوم‌کردن

ورود گردوغبار، زباله‌ها، برگ درختان و تکه‌های چمن به استخر، در باغ امری غیرقابل اجتناب است. بدترین چیز این است که قبل از اینکه بتوانید موارد ذکرشده را از بین ببرید، به پایین فرو می‌روند. این موضوع نه‌تنها باعث ایجاد یک محیط شنای غیربهداشتی می‌شود، بلکه ممکن است منجربه تجمع جلبک‌ها و باکتری‌ها نیز شود. وکیوم‌کردن باید به‌طور منظم انجام شود و همچنین ممکن است لازم باشد این کار برای مقابله با زباله‌هایی که در کف استخر جمع شده‌اند، به‌طور غیرمنظم انجام شود.

البته وکیوم‌کردن استخر، منجر به کاهش سطح آب می‌شود و برای جبران آن، باید مجدداً آب استخر را اضافه کنید. اما پاکیزگی آب استخر، ارزش این مسئله را خواهد داشت.

اهمیت روکش استخری

اگر استخر شما در حال حاضر پوششی ندارد، باید روی این موضوع سرمایه گذاری کنید. روکش استخری یکی از مهمترین وسایل نگهداری استخر روباز در باغ است که کارکردهای مختلفی دارد. مهمترین کارکرد این وسیله، به‌حداقل‌رساندن ورود زباله، برگ و گردوخاک به استخر در زمان‌هایی است که از آن استفاده نمی‌شود.

روکش‌های استخر همچنین از این جهت مفید هستند که گرمای آب را حفظ می‌کنند؛ به این معنی که اگر برای استخر خود یک پمپ حرارتی نصب کرده‌اید، نیاز به استفاده مکرر از آن نخواهید داشت و این در طولانی‌مدت منجر به افزایش طول عمر استخر نیز خواهد شد.

سیستم فیلتراسیون

سیستم فیلتراسیون، یکی دیگر از وسایل مهم برای نگهداری استخر روباز در باغ است. این فیلتر آلودگی و زباله را از آب استخر پاک می‌کند. انواع مختلفی از فیلترها برای تمیزکردن آب استخر وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به فیلتر شنی-شیشه‌ای، فیلتر دیاتومه و فیلتر کارتریج اشاره کرد.

فیلترهای شنی-شیشه‌ای با معکوس‌کردن جریان آب یا شستشوی معکوس کار می‌کنند. فیلتر دیاتومه (DE) نیز همینطور است، اما پس از شستشوی معکوس، DE نیز باید به فیلتر اضافه شود تا آن را پوشش دهد. فیلتراسیون شنی-شیشه‌ای بیشتر کاربرد کوتاه‌مدت و فیلتر دیاتومه کاربرد بلندمدت دارد.

کار با فیلتر کارتریج نیز بدین صورت است که ابتدا باید کارتریج را جدا و سپس آلودگی‌ها را با شلنگ جدا کنید. سپس وسایل آن باید حداقل 12 ساعت خیس شوند تا روغن و گریس از آن‌ها پاک شود. قبل از خشک‌شدن کارتریج، باید یک بار آن را آبکشی کنید.

بهترین راه برای فیلتراسیون استخر این است که دو نوع فیلتر داشته باشید و در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت از آن‌ها استفاده کنید.

سخن پایانی

نگهداری از استخرهای روباز در باغ‌ها برای کسانی که نیاز به استراحت و ریلکس‌کردن در استخر شخصی خود هنگام تعطیلات را دارند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با استفاده از تمام نکاتی که و راهکارهایی که ذکر کردیم، می‌توانید استخر خود را پاکیزه نگه دارید و هنگام استفاده از آن آرامش و لذت را تجربه کنید.